kärleks förklaringar till fjället

ute är det så där magiskt vackert som det bara kan vara en Norrlands kväll någon stans mellan Basten och Vindeln. klockan är närmare midnatt men det är fortfarande ljust som på dagen, bara lite svalare kanske. jag sitter i Vagn 34 på plats 34 i en liggkupé med en klump i magen. jag var mitt i en värld där jag hörde hemma och kunde andas o känna mig riktig. Jag viste inte att man kunde hitta sig själv på ett fjäll. Att typ hitta meningen med sitt liv... ahha det låter som något romantskt skit ting någon uttråkad filosåf suttit o tänkt på . Men efter dessa dagar i tält, kånkande, svettande och solbränd med en gloria runt huvut av små hår som slitits upp av det iskalla vattnet o den heta solen kan jag nog känna det- Men jag kom inte fram till Kvikkjokk. Det är som att någon inte vill att man ska få bli helt nöjd utan det som att livet bara -vänta nu lite yoie du ska inte riktigt än finna ro. I naturen finns inga komersiella jippon (som liseberg, festivaler, sprit) utan det står där och bara sträcker på ryggen utan att bry sig om vi är där eller inte. Den behöver inte locka med blinkande lampor, fullfart och god komfort. Istället är det vi som får anpassa oss till den.
Det är de pårlande jockrarna, de kala fjällen, den mossiga skogen, denlånga dagen och det stilla och klara vattnet som får mig att dregla av avunsjuka. jag MÅSTE dit igen. Men fick åka hem tidigare innan vi nått Kvikkjokk. Jag och tvillingarna. Tvillingarna är just nu där ute i det underbara. Ja, jag sitter med svullet knä för 5 11 gången!!!! så måste jag bli skadad!!

Jag e så förbannat envis och vägrar missa chansen. Hade jag bara skitit i att springa upp till en topp 8km (som vi trode var 5km upp) och rammlat o fått halta 9km hem medan tvillingarna låg o softade vid fjällstationen. AHHH okej det var grymt vackert på toppen men VARFÖR!!?? det var knappt att jag orkade titta på utsikten. Jag ville eller var tvungen att skynda mig tillbaka eftersom tiden började rinna ut och jag hade jävligt klantigt nog inte å mig mycket kläder o det började blåsa där uppe... Men så klart ska man hålla god min hoppas på förbättringa jag är ju Hunden, människans bästa vän, nörden, äventyraren som inte häller salt i såren. Skogen är mitt näste, min kärlek, min äkta vän, allas vän, Naturen är det äktaste som finns. Det är min förbild och min blivande sambo!

Jag hittade. Äntligen fann jag ett lugn en plats ett så kallat paradis... nee det låter så blasé, jag fann inte paradiset, jag vill inte dit. Vad finns att göra där? Nej jag fann Norrland, skogen, bergen, vattnet, tystnaden, svetten, kånkandet ja ni fattar.
I kängor, skitiga byxor som myggen inte klarade att såga sig igenom, solbränt hår, en svag lukt av svett i en lös tröja och ett samiskt armband jag köpt på gällevari marknad.
Jag kan smaka på känslan, är helt klart såld,

finns det någe dåligt

hej hopp finns det tid att sitta här o knappa på datorn... nej, men jag ska fatta mig kort.
Solen steker mig bajsbrun o efter ett antal timmar löpande så har man fått den färg man fötjänar. BRUN o niceig :P
Nu är det bara två dar kvar tills vi drar till sarek o vandrar,, har hört att det ska vara MYGG exolision där nu... mamma...:S. Packningen består av 13kg. En NY sovsäck, stormkök, fett tjocka tröjan, liggunderlag o massa, massa mat, typ ölkorv höhö :P en välinplastad karta o lite annat gött att ha med sig.
Får jag lust ska jag passa på att ta några backintervaller på fjället o njuta av ljuset o ödemark!

Yoie ler, lever och njuter för fan va det känns bra att vara fri föresten av året :) //Yoie

midsommar

midsommar 09

vårt torp

akta!!! små djur

shit i förrgåt gjorde jag mitt livs värsta, vidrigaste, sjukaste sak... juuugh det är knapp jag vill tänka på det:S
Hata mig inte, för jag var tvungen o jag ville ju inte men... va skulle jag göra...
Sprang förbi en äng. På ängen låg en lite harpalt och rullade sig i gräser... Mysigt tänkte jag, men något stämde inte. Brevid harungen satt en kaja, en skata och en katt låg o lurade i gräset.
Jag skrämde bort djuren men harepalten låg kvar o "gosade" sig i gräset.
Men när jag gick fram o kollade så hade jag fel. Haren var skadad i strupen och kunde inte lyfta huvudet utan låg där och kved av smärta. Ett hjärt skärande skrik från den lilla haren som höll på att kvävas av sigg egna blod. Haren försökte fly från mig men kunde bara släpa sig fram med huvet halvt av hugget.
Ångesten började komma o jag kunde ju inte bara lämna den till ännu mer lidande när kajor o annat skulle pikka och ätasakta ijhäl den. Så jag tog satts höll för öron (för att inte höra skriket) och HOPPADE på haren huvud två tre gånger sen var den bara mos o slapp lida längre....................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
FAN FY FAN va jag sprang fort hem sen, var helt förkrossad över vad jag hade gjort. :S det var ju helt jävla brutalt!
Jag fattar inte hur man kan döda någon det e fan det värsta jag gjort. O när den skrek, bläää....

Alla stackars bäbisar som föds i den farliga naturen nu. Håller på att trampa ijhäl alla små igelkottar och ekorrar, de är helt galna... Det är inte lätt att va liten o nyfiken.

Glad midsommar o ta hand om alla de små, de kanske inte vet att man ska kolla sig för innan man går över vägen... :)

musik

Jag lyssnar bara på dig, du är den enda som får mig att stänga av allt annat.
minut efter minut, timme efter timme, dag efter dag, år ut och år in lyssnar jag. Ibland med antusiasm men allt för ofta utan att bry mig särskillt mycket. Är du borta för länge börjar jag undra och jag är livrädd för att glömma dig. Jag kan bli hög på vissa ljud du gör och när allt stämmer är de lyckliga stunderna ett faktum här med dig!
Du färgar mitt liv och du får mina känslor att bubbla över, jag känner mig cool, lugn, stolt, snygg och bäst med dig.
och det bästa är att du alltid kommer att finnas!
Tack tll Musiken!

arvika 06

HAHA fick denna sjukt gammla bild av en snubbe Mikael Wranell, ni vet den mörka killen i nya tider och som spelade i filmen babylon. Den är från Arvika 06 när vi gungade till Kung Henry (vi ser ganska torra ut på bilden, men det var ett jävla drag när han började).
Mikael kom fram till mig under poesi SM och bara -tjena jag har massa bilder på dig från Arvika 06....
-jaha okej...
Ja det var ju schysst att han hade dem kvar, hmm... men lite skummt vare faktiskt,
ps: jag sitter på fabriken o har lite tråkigt, föresten ser det ut som om syrran e bajs nödig hahah  Ds :P

jag älskar sommar

som vanligt är mina framtids planer alltid skyhöga och jag ska göra allt o lite till. Det som absolut är bestämmt är att jag Maria och Lisa ska vandra från saltoluokta till kvikkjokk 26 Juni. 73km på fyra dar blir riktigt tufft då en sträcka är 20km... Det ska blir riktigt spännande att se vad fjället har att ge. Sista jag var där bjöd det på nästan minusgrader. hehe undra om det blir lite ångest laddat när man står där mitt på fjället och kan se år bort utan att inte riktigt veta va fan man gör här.. HAHA men jag är skit glad att få göra det med Lisa och Mia o jag tror att detta kommer att göra att vi aldrig kommer glömma varandra :)
Vi kommer hem 2 Juli och då är det bara några dagar kvar till Hultsfreds festivalen som är våran tradition. Ice cube från N.W.A kommer bla dit.

Sedan blir det 5 dagars orientering 19 Juli i småland. någon vecka efter det ska jag Hanna och Amanda samt några fler till det goda landet gottland o softa eller vad vet jag vad som kan hända där ;).
Ja vet visst e det så j.dra segt att inte ha något jobb i sommar. Det hade värkligen behövts! Jag har i allafall sökt allt som går att söka men jag ger mig inte så lätt, kommer ligga på som en iller på alla tänka bara jobb.
Planen är att dra till Nya Zeeland o jobba, i oktober blire Bali o surfing och i nov bär det av till Kenya igen. Sen får vi se om jag mellanlandra i Amsterdam, har alltid gillat Holland, kluvert you know ;)

ha det gutt o gör det du känner för. sho`bre yoie

lite förkyld

okej idag var jag sliten... känner mig lite förkyld men det ska inte stoppa mig, 5kmx3 upp ner jogg 7km. Det blåste illa mycket vilket e det värsta jag vet. Ska iväg o brottas snart. Ja ni läste rätt brottas inte boxas. Fett kul. Det mjukar upp kroppen och tröttar ut de flesta musklerna.

Tack vare min nya super klocka som jag fick på studenten har jag fått en träningskompis som e en grymm morot under träningarna. Inte så liten är den heller, på min lilla handled ser det ut som jag har en dator med mig under träningspassen :P

Om allt går enligt planerna så drar jag o tvillingarna iväg till Saltoluokta o vandra snart. Det fattas bara lite planering sen bär det av. Ska bli sjukt nice. En tråkig nyhet är att Laurin hill ställer in sin europa turne o jag hade biljett fan... rent ut sagt .:S!!!

Mia o Lisa

j

SHO!
Ja fattar inte vad det är med mig just nu, ja e som en över pigg ekorre som bara vill springa omkring överallt. Det blir aldrig för mycket och hmm... kanske har någon blandat i något i min mat för ja e som en durasell.
Idag blev det hårt intervall pass på bana och i backe o jag kände mig som en blixt hehe :P
Annars har det varit MÅNGA LÅNGA o härliga pass nu under student veckorna. o ja bara älskart :D!!
Gymmet har varit fett dåligt, så dåligt att jag har lite ångest över det. Tänkte börja igen nu när syrran kommer till Åtvid o ska jobba på gymmet under sommaren. Det är gutt att ha någon att kämpa mot och frusta med när man sliter med fys träningen.
Nu blire mer FYS träningen det vill säga. Mina special spänstbanor i lekparkar o det börjar bli dags att stärka på magrutorna och axlarna tycker ja. Vaderna behöver också lite hårdhet hehe det finns alltid något att göra.

Syrran är i Finland och springer orientering nu, (det går skit bra för henne) fick reda på att det var 30grader där 8) VÄRMEN ÄR PÅ VÄG!

Den som trott att jag legat på latsidan dessa två veckor efter matahon, har FEL! Jag var till o med ute o skente dagen efter studenten, vilket betyder att jag e en jävel på att återhämta mig.

Måste bara säga att jag fick MVG! i projektet som personlig tränare :):) YEEE!! fett stolt 8)
Nästa lopp kommer snart att meddelas jag känner för något snart e ju på topp o snart ska jag till fjällen o vandra o lite annat så det måste göras snrt.

STUDENT FÖR FAN

glaa

Vår vagn....                                                                    Yoie

hhaha killarna :P

utspring med vår låt klass ÖRNEN idrott/hälsa

Rock äntligen!

STUDENTEN ÄGDE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
DEN BÄSTA J:VLA DAGEN!!! :D:D>:D::D:D::DD:D:D
Gick upp klockan 4:00 för att åka iväg till trädgårdsföreningen kl 5:00 med Jess o Bernta som var vår chaffis denna underbara dag!
Trött som ett as och regnet piskade ner på våra fina student mössor. Hade förväntat mig en urusel student men det blev helt tvärtom.
Trotts att vi fick stå ute i det blöta regnet o dricka skummpa på moronen så var det endå fett skön stämningen. Skippade skummpa på morronen eftersom jag e lite känslig... hehe. Efter mycket pepp sprang vi ut till alla paraplyn i det våta gräset och skön vår sjuka låt (supa, supa) melodi leva livet...
Vi åkte runt två timmar på flaket o rocka i det härliga sommar vädret, INGET KAN STOPPA OSS!
Brunch och spex i vita huset innan vi sprang ut. Idrott/hälsa, sam/hälsa, Entreprenör, IT och IT/media på JOhnbauer.
Lärarna ägde o humöret var på TOPP o bättre skulle det bli.

Eva o JÖRTE! tar studenten

Hemma väntade alla underbara VÄNNER o släkten. Kändes hur bra som hälst. nästan Alla bra polare var där o det kändes fett GUTT! TACK till tusen för att NI är NI!!
Myck chill hemma men sedan bar det av in till klassen igen. Som tur var hade vi Bernta som vår chaffis vilket var guld värt. ja o jess drog in till markus o där var det för fest.
Elin och hanna tar studenten

Ett jävla liv o vi röjde vidare till En resturang för att göra våran kväll änne bättre. God mat och STÄMNINGEN var på max puls. NU vare ÖS!

Karrho tog studenten som BÄSTA betyg på skolan!YEE respekt

Vi drog till platens för där spelas det alltid go musik o dessutom blev jag homie med vakterna VIP o kom in före alla andra. (är man känd marathon löpare så måste man ta vara på det) Vakten gav mig fett med respekt. So tack fick de mumms mumms som jag vann (COOLAST PÅ JOHANBAUER :D) YEE!! känn på den. :P

Under kvällen var vi kungar över allt. O så klart när man hänger med kvinnor o pojkar heeh som man diggar så händer det fett med ur flippade grejer. Vilket reslterade i en helt jävla super galen kväll med ÖS från 4:00 till sent sent efter midnatt :)
Fan det var FESTIVAL igår o RESPEKT till alla sköna typer jag träffade där ute =)

Tack för tre meningslösa år på Johnbauer //er för alltid YOIE! ;)

Markus tog studenten

Ja o Madde tog studenten igår!

go mat o ett jävla liv hehe på olympia resturangen :)

tre dagar kvar

Klassen ÖRNEN på äventyr idag. Fick till upg att fota olika platser med klassen. Vi körde som dårar i Linköping för att vinna. Första klassen som gjort alla upg snabbast får springa ut först. Örnen jobbade skit bra men när vi skulle mjölka en ko så blev det lite svårt... men vi lyckades komma in som tredje klass, o då mjölade de andra en LÅTSAS KO!! lite fuskit. Carro nästan näckade i fontänen och vi tvingade en gammal tant att gå över vägen bara för att vi skulle hjälpa en tant över vägen i upg. Dessutom sprang vi som dårar, matade hästar och tryckte på en och en annan ko spena...:P haha!! om tre dagar tar vi studenten och då kommer vi spela våran underbart vackra låt och hoppa runt i regnet.

barnvagn hem

I veckan har träningen efter marathon varit super bra. Tempot har legar över genomsnittet och jag har mycket krafter!. Har varit två dar i plugget för att inte göra någonting... det var meningen att vi skulle spela in en låt och ev musikvideo till studenten samt göra en sjukt kul grej med vår mentor. Men pga av dåligt väder fick vi skjuta upp grejen som vi skulle göra med Fredrik (jag vågar inte säga vad det är eftersom det blir en överraskning moahah). Och LG hade glömt fixa med studio så det fick vi också flytta till nästa vecka. Suck... det tar 90min för mig att ta mig in till plugget o så kul är det inte i plugget att jag bara vill hänga där över dan percis, trotts att alla lärare och 3or e på fett bra humör nu :D

Johnbauer har nämligen sjukt schyssta lärare ;)

7 dagar kvar tills studenten o det skulle så klart firas på fredags kvällen hemma hos harrysson. tvillingarna jag, jess o harry dissade resten av klassen o drog ihop ett eget gäng o rockade i maddes lilla men mysiga rum i skägget.
En hård vecka efter ett tufft lopp straffade sig. Fick åka hem tidigt :S Men det var kul så länge det varade.
YOIE vill VARNA alla UNGDOMAR, VUXNA och GAMMLINGAR. alkohol är absolut inget jag rekomenderar. folk blir knäppisar hehe o så mår man skit dagen efter, för de som inte visste...:P

festival sommar

japp nu har jag bestämmt mig det blir hultan och peace and love för min del :) Om jessica o Mange ska med så klart!

YEEHHA hahaaha sorry men jag bara älskar Jess o Lisa på denna bild HAHAHAHAH ni får mig alltid på bra humör :)
Ingen rockar som vi!

slut påre roliga

sista boxnings träningen i Åtvid, nu blire sommar lov o lokalen släcks ner :(
Det blev FYS tävling på den sista träningen villket passade mig perfa så där någon dag efter maraton... Men jag kände mig pigg så det gick väll okej bra. Avslutade det hela med brottnings match något som jag längtat efter :) Har man kört MMA ett tag och har en stora syrra så e man världsvan att kötta järnet. Matchen fick dock avbrytas eftersom två jävligt ättriga tjejer inte kunde ge sig hahah :P
Något säger mig att vi drar ihop gänget o kör fys träning ute i sommar. YOIES FYS/INTERVALLER MOHAHAH

Ikväll skulle det vara fest men den blev inställd suck... var fett laddad hehe! så istället blev det ett extra pass på några snabba km i det friska regnet ;) Har inte köpt student kläder än... o har abslout ingen lust med det heller, finns det något värre än att vara fin?? hey... det får bli att dra med någon till hjälp om det ska funka. suck... alltid samma visa.

jaha

Ingen träningsvärk, inte seg... har jag värkligen sprungit en mara?? hmm... vad ska jag göra nu... behöver en ny utmaning.

Men fy fan va kul det var i lördags. :D