plantar fasciit

Har darbbats av....

Plantar Fasciit
Beskrivning:
Plantar Fasciit är en överansträngningsskada som resulterar i inflammation runt plantar fascians infästning vid hälen.

Symptom:
Värk plantart i hälen, vanligtvis på morgonen eller efter vila. Värken minskar vid fysisk aktivitet.

Behandling:
Korrigering av felaktig biomekanik, vila, nedkylning, tejpning, stretchning och massage.

I tisdags var jag hos en podiatri läkare (en som gillar fötter med andra ord) http://www.functionalfoot.com/
Fick en rejäl tejpning och sen frågade han om jag ville springa maraton så kanske jag kan det med hans hjälp... what!? antingen är han en trollkarl, en sjuhelsike bra läkare eller så vet han bara inte vad det innebär att springa ett maraton...

När jag läser om skadan på nätet står det att det kan ta MÅNADER innan man blir av med smärtan helt och att det är en SEG skada... som om jag inte varit med om sega skador tidigare:S.
När man tror att det ska gå över på 1v eller 2 o så står man där 6mån senare och inser att det tog rejält mer tid och kraft en man räknat med.
Dock verkar det som att man kan springa lite med den här skadan bara man är super noga med att strecha och tejpar foten samt skaffa inlägg osv (vilket jag redan gjort) Sitter nu med is och töjer vader na vart om varanat för att kanske kunna springa nästa vecka, vem vet.

Nu är jag mest svin deppig och ledsen. och det är bara säge hej till simhall och crosstrainer igen... suck..

Något roligt är att jag var i Norrköping och snackade sponsoravtal med STADIUM och kommer bli amassadör för märket SOC, deras egna märke. Jag kommer ha kvar Asics som sko sponsor eftersom det är det bästa och för att SOC bara har kläder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0