benen suger o skakar

Igår var det två slitna som ställde sig på crossen. Både jag o Glenn blev riktigt trötta så 45min räckte. med intervaller som såg ut så här....
90sek intervall 30sek vila och spurta 30sek vila 1min x 10

Jag hade också kört 75min på crossen några timmar innan och hade ett spinningpass att leda senare på kvällen.

Har haft ångest inför de sista spinningpassen, har for fucking.... kört spinning VARJe dag i 2veckor nästan... och lett alla passen. Eftersom halva styrkan är sjuka så måste jag hoppa in och ta allas pass. Tur för dem att jag är skadad och hemma. Ibörjan var det inspirerande och kul att slänga mig på cykel o köra järnet men ju fler pass jag har lett ju mer prestations ångest f¨år jag. Vill ju att varje pass ska vara roligare än det förra. puhhh va jobbigt det kan bli. Men nu är det ÄNTLIGT över och jag ska fan inte spinna på ett bra tag, eftersom jag hoppas kunna springa på torsdag :) mumms!

Testa att köra cross 2h om dagen med intervaller x spinning i två veckor och era ben kommer suga o skaka, hur man nu ska tolka det.
Framsida lår o röv, fattas vader ... hmmm det kommer bli träningsvärk nästa vecka.


Kommentarer
Postat av: M

Hej! Tänkte höra med dig hur du tycker att man ska planera ett spinningpass. Jag ska nämnligen hålla ett pass i skolan och vill göra det så bra det bara går och har ju läst att du är rätt duktig :)

2010-04-16 @ 09:30:09
Postat av: yoie

hej M

Man kan göra 100 saker med en spinning cykel och det finns inget tråkigare än en spinning ledare som bara sitter eller står ett helt pass. Det gäller att överaska och själv ta i så att man spricker och visa det med hela ansiktet och kroppen för då vet deltagarna hur mycket de bör ta i.

beroende på om du kör 30min eller 60min spinning är det viktigt med ca 4min uppvärmning där man rullar med axlarna och sträcker på överkroppen och laddar mentalt för passet. Sen går start skottet och då ska man ha ett leende på läpparna och visa hur Jädra roligt detta kommer bli.

ex på övningar man kan göra.

1. trampa bara med högerfot sen vänster

2. sitta två tramptag stå två (så att man bara stuttasar upp från sadeln för att sedan sätta sig ner igen)

3. armhävningar

3. masken (man har hör belastning och trampat 3 tag allt var man har för att sedan släppa allt och börja om när pedalerna näsatn stannat) då blir det explosiv träning. samtidigt ska man trycka sig upp med överkroppen upp som en mask typ...

4. trycka lätt på stopp knappen så att det helt plötsligt bli tyngre några sek.

5. stå på cykeln och gå så lågnt bak som möjligt med rumpan helst förbi sadeln med TUNG belastning!! (tränar rumpan. Här kan man oxå glida fram och tillbax.

6. stå upp med rak överkropp med all tyngd rakt ner mot knäna, tänk att du har kommit till en lerpöl och måste trampa lera.

det finns 3 grund positioner det är, sitta, stå med böjd överkropp och stå med rak överkropp. man får mest kraft i de stående positionerna och kommer därför lättare upp i puls.



Viktigt för dig som ledare är att SE ALLA i gruppen. Du kan tex få ögonkontakt med dem, det är oxå viktigt att du är en bra förebild på cykel så se glad och jävlilgt taggad ut när du cyklar, det smittar av sig.

Vila inte för länge, då börjar man kolla på klockan, få deltagarna att hela tiden tänka på att de ska ge järnet. Ha mål och delmål i passet som du talar om innan du börjar.

BERÖM och ha kul!

något mer du undrar?

2010-04-16 @ 11:53:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0