maorier/kiwi

Att vara löpare på semester eller resande fot, vet inte om jag kalla detta semester, jag söker ju jobb och jo vist turist är jag men semester har jag inte här är det hård träning både fysiskt och psykiskt.
Men det jag skull säga var att som löpare i andra länder betyder att man kommer till ställen man inte kanske skulle komma till som vanlig turist. Och efetrsom jag dessutom är en långdistans löpare så hinner jag med att se o höra mycket på en dag. Som turist blir det lätt att man bara gör saker i sin bubbla och inte upptäcker den "riktiga" kulturen och vardagen hos befolkningen, hur de är mot varandra och hur de bor, humör o massa massa annat.
I New zealand finns det två slags folk maorier och kiwi eller "de bleka" eller vad man ska kall dem. Maorierna bor som jag sett det oftast mycket sämre i the gettho medan de bleka bor i as schyssta lyx villor (vill dock inte dra alla över an kant) Men Den uppfattningen har jag fått.
Att springa runt i maoriernas kvarter är lite liknade kenya hehe eller ja menar att många ungar är ute på gatorna och leker och ropar efter en och gammla tanter pekar på än som man var en utomjording, o så ler dom så där vänligt som bara gammla tanter kan.
Man går gärna barfota och i slitna lite skitiga kläder och kör moppe som dårar. Alla känner alla oh möts på gatorna.
De bleka är lite mer som vi svennar, ni vet håller oss på vår egna kant men är hjälpsamma och gästvänliiga. Husen kan vara allt från bara små baraker till riktigt eleganta villor vid vattnet.
Maorier har ofta tatueringar och det är inte ovanligt att ansiktet är täckt av det. De ä ockå ofta överviktiga... och så pratar de ett annat språk.
ska jag tatuera mig ska det bli en maoritatto, visste ni föresten att boxaren Tyson har en sådan tatuering i fejat.


I veckan kommr jag åka upp till en svensk löpare som bor här i Nya zeeland. Hon bor på den norra sidan av Auckland och där har jag inte varit så det ska bli kul. Bra att få lite tips och kunna prata svenska med någon som verkligen kan landet. Är där tills jag ska möta Murta min polare från Åtvidaberg. Har dessutom kontakt med några andra svennar som kommer ner i nov som jag ska hänga med :)
Annars blir det träningsläger den 29nov i hamnerspring, där kommer också min svenska vän micke andersson vara.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0