Friidrott/Fitness

Var Funkis på GE-galan igår. Det var andra gången jag ser en friidrottsGala live. Första gången var i göteborg under VM eller var det EM hmm...

Friidrott... ja hehe:P Är man inte van att se friidrott så intensivt i 6h (som jag inte är) så blir man verkligen fundersam över vad sporten igentligen är och har för mening.
Vi har ex Boxning där det är en kamp och vad som hälst kan hända. Man ser sin motståndare klart och tydligt och det är bara den man ska krossa. samma sak med fotboll, eller löpning. Det är motståndarna man vill mosa. "NU SKA VI KROSSA DOM" är man van att höra i omklädningsrummet.
Men Friidrottare (dock inte löparna eftersom där startar man samtidigt och på så sätt stör motståndaren), 
I Friidrott är inte motståndarna motståndare (känns det som) utan ribban, sandgropen, staven eller kulan. Man skulle kunna köra en tävling utan motståndare och bara försöka pressa världsrekord (för det är ju det enda publiken vill se). Utan rekord ingen publik. Man kan säga att det är rekorden som är den största motståndaren.
Därför finns det ingen genväg till att lyckas i friidrott eftersom det hela tiden finns noggran statistik och väldigt pedantiska kontrollanter.
Tittar man på en fotbolls match så sker misstag hela tiden, men vad gör det... det är ju misstagen som skapar chanser och spänningar. Gör du ett misstag i friidrott håller hela publiken andan och det går inte att skämta bort det. Det skulle vara som att man i fotboll bara slog straffar hela tiden (och det är sjukt nerrvöst och tar otroligt på psyket).

Alltså är du svag mentalt så är friidrott ingenting för dig. hehe för hela publiken kommer snacka om dig och minas dig som klant eller stjärna eller nobody.


En annan sak som flög upp i mitt tänkande där på läktaren var att alla tjejer är grymmt lättklädda. Alltså okej... det ska vara smidigt klädda... men ibland kan man undra. Jag är helt säker på att också klädvalet som friidrittarna gör är för att dra till sig mer publik och där med få mer sponsorer och pubisy. Dock är det nog inte friidrottarna som tänker så utan det är deras sponsorer som tar fram kläder som de ska ha.
För det enda jag kollade på var lägndhopparnas rummpor. Och jag lovar att jag gör det inte medvetet just då men kommer på mig själv efter ett tag.
Om jag var tjej på en av världens största galor så skulle jag inte ta på mig löpar trosor som skär in i skrevet hela tiden så att filmgubbarna kan zomma in rejält när jag böjer mig ner.
Eller när de yngre skulle springa staffet innan GE-galan startade (skit kul att se dem kämpa och jobba i lag) en del ungar hade stora Thsirts medan många framförallt tjejer hade kort kort kort kort :S medan killarna hade långt.  

suck... friidrottare är vältränade, men just nu känns det som de lika gärna skulle kunna ställa upp i en body fitness tävling, för där passar vissa helt klart in... och jag tycker nästan fitness tjejerna och killarna har fått allt för mycket skit. De tränar minst lika mycket (om inte mer) som en friidrottare. Det enda de inte behöver göra är att hoppa eller slänga de kan bara göra det publiken vill se... Spänna musklerna! ;)


Kommentarer
Postat av: Stoneriver

Håller med dig om friidrottarnas outfit i vissa lägen. (särskilt tjejerna) liiite väl lite tyg/kinky ibland...Men det kanske lockar lite mer tittare tyvärr. So is das leben...

2009-02-19 @ 22:17:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0